GÄSTINLÄGG av Bodil

Jag frågade idag Hanna om jag inte kunde få gästblogga någon gång och till min stora förtjusning så fick jag det.

En grej som är så himla kul med Sandra Beijer och Elsa Billgren är att alltid få två olika versioner av deras typ Trädgårdenfredagar och midsommarfiranden och Antibessemestrar, så här kommer min version av en Barcelonaonsdag. (null)
Jag vaknade och åt frukost här. Åt en smörgås med sydeuropeiskt smör ni vet och en dubbel espresso. Hanna tycker att hon är bortskämd för att hon får låna sin gudmors lägenhet, men jag menar att jag nog ändå är värst, för jag får alltså bo här (typ gratis??). Utsikten!!!! Det är min mammas bästis lägenhet och jag har fått ett av hennes utflugna söners rum. Jag älskar att titta ner på gatan och tänka att jag nästan inte känner någon alls hur långt jag än tittar. I Min kamp 2 när Knausgård flyttade till Stockholm för att komma ifrån sitt klaustrofobiska äktenskap och bara kände Geir Gulliksen som då jobbade på SU njöt han av friheten i att kunna sitta på caféer och att alla runt omkring honom var helt anonyma. Som att staden hade ett kretslopp som inte han var, eller behövde vara med i. Ingen förväntade sig någonting av honom och det fanns ingen som drog i honom eller någon han behövde kompromissa med  Hmmm, han beskriver det såklart mycket bättre själv och såklart över typ 50 sidor men lite så känner jag. Jätteskönt att vara själv iallafall. Men också jätteskönt att ha folk omkring sig som man har i en familj. (null)
Och mysigt att ha katter! De här två är syskon och sover alltid tillsammans såhär. Jag skickade bilden till min tvillingsyster som pluggar franska i Aix en Provance och som jag saknar jättemycket. Buhu. (null)
Pluggade grammatik, läste om Spaniens historia och träffade sen Hanna vid Barceloneta och badade och pratade. Ganska mycket om utbildningar och framtiden BUHU (null)
Läste Hemingways förväl till vapen som jag var helt säker på att den handlade om spanska inbördeskriget som vi ska lära oss om i skolan sen men den utspelar sig i ItAliEn och under FörSta VärLdSkrIget. Min mamma får ta med sig rätt bok när hon kommer och hälsar på sen. Dock väldigt bra! (null)
Sen var jag ute och åt ramen med två kompisar från Sverige som är här, promenerade hem och lyssnade på < 3 Sjostakovitj < 3 och nu sitter jag här igen! Där dagen började. De äter middag i lägenheten bredvid och det klirrar av bestick och pratas högt på snabb spanska. Klockan är 23.17. Också massa mopeder som åker förbi vilket låter helt annorlunda än hemma i villaförorten. Harklingar och skejtboardhjul mot kullersten. Mmmm. Och jättevarmt! Barcelona 4 ever.

Vardagliga ting | |
Upp