New year new me omgång #?

NYÅRSLÖFTERNA. Det är dags. Enligt årshoroskopen kommer 2018 bli mitt bästa år på hela decenniet, sen 2006 till och med, och vid närmre eftertanke/efterkonstruktion var 2006 a hell of a year. Vet att jag lovade roligare nyårslöften detta år, höll det inte alls, (så många brutna löften just nu) men förhoppningsvis kan ni bli inspirerade att adaptera något eller bara tjata på mig att hålla dem. ;P

1. Klä mig mer som en snubbe

Detta nyårslöfte är ett resultat av en tajt ekonomi och ett stort avund för killar, som verkar kunna ha på sig samma sak varenda eviga dag och vid varenda tillfälle utan att det blir en grej. Åtminstone om det ställs i kontrast till hur det ser ut för andra kön. Samma tröja som han ena dagen har i skolan kan han nästa dag ha på sin bästa väns födelsedagsfest, eller typ ett bröllop? Finns det ens en gräns för hur långt detta fenomen sträcker sig? Sen är killar i allmänhet enligt norm så begränsade till uniformen byxor-tshirt eller byxor-skjorta och det verkar så kravlöst och ekonomiskt att bygga upp sin garderob så. Därför ska jag härma. Vill ha en vardagsuniform. Som en seriefigur. Samma kläder varje dag. Eller absolut inte samma, är fortfarande alldeles för besatt av kläder för att det skulle gå, men. (Ogenomtänkt) Fler svarta byxor kanske är steg 1?

2. Bekräfta mina vänner

Bara för att jag ska klä mig som en snubbe betyder inte att jag ska bete mig som en. ;) Nej men det finns absolut förbättringsmöjligheter för mig när det kommer till detta. Generellt i mitt liv tycker jag alltid att jag lagt alla kort på bordet och bekräftat och yada yada men egentligen har jag inte det alls. Jag vet själv hur glad en blir när någon säger att de saknar en, att de uppskattar en, att det var kul att ses (då jag ju såklart hör det så OTROLIGT ofta!!!), men tyvärr är jag ytterst sällan den som kommer på att säga dessa saker utan blir istället den som säger "detsamma". Och ett "detsamma", oavsett om det menas eller ej, är inte bekräftelse. Försöker i grund och botten att anamma bekräftelsebehov istället för att skambelägga dem. Och sätta mig själv i mitt inbillade "underläge" lite mer. Också nyttig grej tror jag. (vi får se om ett år)

3. Sluta ringa folk när jag är trött 

Alltså VERKLIGEN. Det här var det första jag kom på när jag skulle börja med dessa löften. Det är en sån satans fälla att vara trött och uttråkad och ringa folk. Inte för att det är omysigt att prata i telefon, jag uppskattar att prata i telefon lite för mycket nästan, men för att det för mig i 90% av fallen bara leder till jobbigare känslor än den ursprungliga tröttheten och uttråkningen. Jag ser på att trötthetsringa lite som att fylleringa. Det är en impulsgrej som oftast inte leder till något egentligen bra. SOV istället, Hanna!

 4. Umgås med Leo

Min lillebror som jag levt i en helt annan dygnsrytm än hela detta år. Har säkert redan skrivit om mitt dåliga samvete över att vi knappt träffas i vardagen alls. Inte för att det är mitt FEL, men för att "frånvarande tonårssyskon"-rollen är en som skaver som tusan. Vet inte riktigt hur jag ska lyckas med detta nästa år? Planerar alltså att flytta utomlands? Kanske axlar rollen som skjutsar-till-aktiviteter-syskonet istället? Skype-varje-kväll-syskonet? Hmmmmmmm. 

5. Få nya verktyg för att må bättre

Säg hej till det mest illa låtande löftet på listan, som för övrigt är ett fint litet citat från min person på umo. När jag tittat tillbaka på 2017 har mitt sämre psykiska mående varit ett genomgående bakgrundsbrus som liksom förmörkat alla mina månader, allt mitt vardagsliv. Alla stunder jag kan minnas som BRA har gemensamt att de inte haft något med vardagen att göra. Typ resor. Tycker jag har kommit någonvart nu när jag börjat gå till umo, men inte jättelångt. Men att ha löftet "må bättre" känns rätt ut sagt jättedumt. Därav denna pedagogiska quote. I januari ska jag börja gå i terapi! Häng på vettja! 

6. Hålla tand för tunga 

Jag vet att det är av allmän åsikt att du ångrar sakerna du inte säger mer än de du säger. Som att du sällan ångrar sakerna du gjorde, bara sakerna du INTE gjorde. Men detta är inte jag alls. Jag vet inte hur många gånger jag önskar att jag bara hade hållt käften. Oftast är det väldigt små saker men ändå. Säkert en dålig inställning till sig själv men kortsiktigt vill jag bara ha mindre ånger. Det finns oftast tid att säga saker senare, sällan möjlighet att helt ta tillbaka saker man sagt!!!

7. Bättre bordsskick

Roligt hur detta ens hamnade här för är egentligen militant motståndare till allt vad gamla "vett och etikett"-grejer heter men samtidigt är det ohållbart att ...som jag ofta gör... ha armbågarna på bordet och luta typ hela överkroppstyngden på dem och nästan VIFTA med gaffeln när jag äter med den. Detta är starkt kopplat till att jag gestikulerar lite mer än vad som är okej samt pratar lite för mycket när jag äter. Ska sluta. Om än bara för att jag ska börja äta upp lite snabbare. 

  8. Vara mindre tillgänglig

Jag tror inte mina närstående ens vet hur det känns att inte ha kontakt med mig? Jag är en ständigt närvarande person, via telefonen alltså, och tror att maxtiden det tagit för mig att svara på ett meddelande är 4 timmar. Och det är för att jag jobbat och inte haft rast än. Eller okej kanske typ 8 för att jag sovit. Men om jag är ledig och vaken tar det mig absolut max en timma att svara på något. Det är inget negativt med att vara lättillgänglig men det är inte heller nyttigt att ha så bra koll på sin mobil som jag har. 

9. Inte ångra att ha tappat kontakten med någon post-studenten

HADE verkligen kunnat ha massa ambitiösa specifika löften på denna listan så som "gå ut gymnasiet med mer än ** i merit", "flytta till Madrid", "hälsa på *** i ***" men jag fasar inför hur den utvärderingen skulle ha sett ut, så detta får bli så nära jag går. Är jätterädd för att tappa kontakt med personer bara för att i efterhand ångra det. När en tappar det sociala sammanhanget som är skolan och kanske t.o.m det geografiska sammanhanget som är Stockholm är det DAGS att skärpa till sig. Tror inte på folk som säger att de enda man tappar kontakt med är de man inte passade ihop med egentligen. Tror endast det handlar om att ta folk förgivna och glömma bort att det krävs två för en tango (<3). 

10. Göra kortare spellistor 

Har för mycket bra låtar som bara dräller i spellistor så långa att jag aldrig lyssnar på dem för att shuffle inte hinner med. En bra lista är max 100 låtar, visst? Mina spänner från 2500-200 :(((( Min spellista med FAVORITLÅTAR är över 200 låtar lång nu. Jag har fått något om bakfoten, helt klart. 

GOTT NYTT ÅR!

Vardagliga ting | |
Upp