KuKu Kube

.... Är ett spel på 60 sekunder där man ska identifiera vilken av rutorna som har en avvikande nyans. Sjukt svårt och jätteintressant. Min score blev 27. Testa ni också!! Länk här
Tycker färgseende är väldigt intressant, hur det skiljer sig åt mellan människor och framförallt hur man ens kommer fram till hur det skiljer sig åt. Det här med människors olika förmåga att upptäcka nyanskillnader, vilket är vad spelet också testar, är verkligen ett superduperintressant ämne. Visste ni exempelvis att de människostammar som lever i Amazonas regnskog kan urskilja mer än dubbelt så många nyanser av grönt som den genomsnittliga människan som INTE bor/urstammar därifrån? Vissa kan urskilja vilket av löven på ett träd som har ljusast färg. Det är så himla COOLT.
Och ni har väl alla hört om den här teorin om att alla människor ser olika färger? Kommer ihåg hur mindfuckad jag blev när jag fick höra om det när jag var liten. Galen tanke tycker man, men egentligen är det ju inte mer än logiskt. Våra hjärnor är ju vad som skiljer oss åt- hur de funkar annorlunda, människor emellan. De färger vi uppfattar/ ser blir ju behandlade i våra hjärnor- varför skulle inte olika våglängder på ljus kunna behandlas olika i olika hjärnor och därför resultera i att vi ser olika färger? Att din blå är min grön? Svindlande tanke såklart, eftersom du ju inte kan föreställa dig en värld där allt blått istället var grönt. Skulle se helt galet ut, såklart. Undrar om man någonsin kommer få ett svar på den frågan? 
Här är i alla fall en bra video om ämnet!  (älskar vsauce hihi)
Och här är en till länk till spelet. 
 
 
Vardagliga ting | |
Upp