Inte förrän då



Jag vet inte ens hur många, eller hur få, gånger jag hört "Är du lesbisk då?" eller varför inte "Du ser ju lesbisk ut". Egentligen spelar inte antalet någon roll, då en gång alltid kommer vara en gång för mycket.
Särskilt då anledningen till att jag fått höra sådana här kommentarer/frågor är.... Mitt utseende!
Det är det jag vill skriva om nu. Hur jävla trött jag är på att folk tror att ens sexualitet nödvändigtvis speglas av ens utseende, att homosexuella resp. heterosexuella ser ut på olika sätt. För det är så fel!
Självklart speglar ens yttre ofta ens inre, men såvida någon inte går runt med en tröja där det uttryckligen STÅR "Jag är homosexuell" har ingen någon som helst anledning/rätt att dra slutsatser om dennes sexualitet. Min sexualitet har inte ett endaste litet skit att göra med någon annan än just mig själv, och eventuellt någon jag vill uttrycka min sexualitet med. Men eftersom någon av de eventuella personerna ej är någon av er jag riktar detta inlägg till, så kan ni bara sluta försöka. Sluta försöka placera mig, eller någon annan, i ett fack. Sluta döma och bestämma, sluta fråga, sluta bara lägga näsan i blöt för det är ni som står där och ser ut som idioter. 
Anledningen till att vissa människor tror att man kan SE på folk vem eller vilka de vill ha, är enbart en följd av normer och trångsynthet. Det finns en norm för hur lesbiska kvinnor ser ut och är, samma sak för nästan alla andra sexualiteter. Lesbiska kvinnor ska ha kort hår, vara ganska maskulina, ska inte raka armhålorna och har inte heller bh på sig. Men ja, hur fel är inte det? SJÄLVKLART finns det bh-lösa, håriga, stereotypstrotsande lesbiska, men det finns också de som till utseendet passar in i den vanliga gamla kvinnostereotypen hur bra som helst. Alltså kan man inte döma folk efter deras utseende. Nu lärde ni er något nytt va?
Varför ska man det ens, egentligen? Spelar roll?
Inte förrän ni ser mig med tungan i någon annan tjejs hals, ska kommentaren "Du ser lesbisk ut" någonsin nå mina öron. Inte pga. att det är en på något sätt elak sak att säga, utan för att det helt enkelt inte finns något sätt att veta. Och vad finns det för anledning att tala om saker man inte vet något om? Varför riskera att tala osanning? För ni vet inte, eller hur? Men ni skulle allt vilja veta va?
Nu har jag verkligen inte alls ett särskilt speciellt utseende, men jag bor på en väldigt, väldigt inskränkt ö, så här är det snabbt man får höra kommentarer när man viker från mängden. Att människor tror att jag är lesbisk är absolut inget jag tar illa upp för, en sådan kommentar baserat på mitt utseende tar jag snarare som en komplimang. På lilla Lidingö, där alla "populära" tjejer ser likadana ut, betyder det bara att jag inte är en av dem. Att jag inte är en av de som så fort en kille är i närheten bokstavligen trycker in byxorna mellan skinkorna.
Jag vill vara snygg och sexig minst lika mycket som de tjejerna, men som i allt har man olika smak och syn på saker. Jag är sexig enligt min egen smak, för mig själv, inte för någon annan. Jag vill inte att mitt utseende eller hur jag uttrycker min sexualitet ska handla om någon annan än mig själv, då utseende som sagt ofta ska spegla det inre. Vem är jag om min personlighet, mitt inre, bara speglar någon annan? En aning ryggradslös om jag får säga det själv.
Sen blir det väldigt lätt för mig att skilja ut mindre likasinnade från de potentiella vännerna. Någon som lägger kommentaren "Du ser lesbisk ut", baserat på ett utseende,  är inte direkt någon jag vill umgås med. *hint* *låt mig vara ifred* *hint*
 
Om du säger att jag är lesbisk baserat på mitt utseende så kan jag stolt vara det, för jag är ta mig fan riktigt snygg :D
Vardagliga ting | |
Upp