I Lennarts hus

Här läser vi Norrbottens Socialdemokrat på morgonen- "Hanna nu är väl du nöjd". Att tidningsbudet kommer hit är ett under. Kaffet dricks ur muggar som använts i snart hundra år. Mormor klagar; "du kan inte ta bild när mitt hår ser ut såhär!". De turas om med korsorden, morfar förklarar nöjt när han klurat ut något mormor inte klarade. Sådär manligt! 
Dagen vi kom hit tittade jag på bilderna på Lennart och hans hemmasnickrade flygplan och frågade, samtidigt som jag ju insåg vad svaret skulle vara: "Vad gör Lennart?" Mormor svarade: Han dog förra sommaren, haha! Byggde ett flygplan, som brann ned med ladan. Byggde ett till, men hann inte klart innan cancern tog honom. Hans barn bor i Göteborgstrakten, men de vill inget här att göra, vad som ska hända med huset nu vet jag inte. Morfar flikar in: Han var så teknisk, du brås säkert på honom. Jag tror att morfar sa att jag ska läsa teknisk fysik på KTH minst två gånger per dag till diverse bybor, eller till mig, under vår vistelse i Olkamangi. Det stämmer inte :)
Vardagliga ting | |
Upp